پیش فعالی دانش آموزان

دانش آموزان بیش فعال به طور پیوسته در حال جنب و جوش هستند.
مرتباً از کاری به کار دیگر می‌پرند و در نهایت نمی توانند هیچ کدام را کامل انجام دهند. حتی اگر روی صندلی نشسته باشند، آرامش ندارند، مرتباً می چرخند، پایشان را تکان می دهند و به هیچ عنوان بدون حرکت در یک جا قرار نمی گیرند.
می توان گفت که دانش آموز بیش فعال همیشه در حال حرکت است، در همه جا سرک می کشد و به مدت طولانی نمی‌تواند بر روی صندلی خود بنشیند.
این نکته را در نظر داشته باشید که برخی دانش‌آموزان بیش فعال به دلیل بی قراری زیاد دارای مشکلات یادگیری نیز می شوند.
متأسفانه بیش فعالی ممکن است مشکلاتی را در خانه و به خصوص در مدرسه ایجاد کند.
در این مقاله مواردی ارائه شده است که می تواند به معلمان و والدین در کنترل کودکان بیش فعال و کاهش اضطراب آنان، کمک کند این نکته را مدنظر قرار دهید که هر زمان می خواهید دانش آموز بیش فعال خود را درمان کنید، حتماً به یک پزشک مجرب مراجعه کنید تا در خصوص درمان و مدیریت عوارض آگاه بوده و همچنین خطرات و زمان بهبودی درمان را کاهش دهد.
موارد زیر می تواند به معلمان در مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعال در کلاس درس کمک کنند:
1 _ تایم استراحت را حذف نکنید ممکن است که حذف تایم استراحت یا زمان بازی به عنوان تنبیه برای شما وسوسه انگیز باشد، اما این روش برای معلمان ایده خوبی نیست. در نتیجه از انجام این کار بر روی کودکان بیش فعال جداً خودداری کنید.
2 _ حذف بازی فیزیکی، مانع تخلیه انرژی شده و می تواند بیش فعالی دانش آموز را در کلاس بدتر کند. متأسفانه، تحقیقات نشان می دهد که گرفتن تایم بازی و استراحت به عنوان تنبیه یک روش رایج برای کودکان بدرفتار در کلاس است. اگر شما نیاز به تنبیه کودک بیش فعال دارید، بهتر است که از یک روش جایگزین استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید کودک را پس از مدرسه مسئول تمیز کردن کلاس کنید. دانش آموزان مبتلا به بیش فعالی برای تخلیه انرژی اضافی نیاز به حرکت و فعالیت بدنی دارند. فعال بودن در زمان های مناسب، مانند زنگ تفریح یا در خانه، این پیام را برای کودک تقویت می‌کند که می‌تواند در زمان های تعیین شده به بازی و تفریح بپردازد.
3 _ استفاده از صندلی متحرک نیز می تواند به کودک کمک کند تا در حالی که نشسته است مقداری از انرژی خود را آزاد کند.
4 _ دوست همکاری کردن با دوست دانش آموز بیش فعال شما می توانید دانش آموز بیش فعال را با دوستش همراه کرده و کارهای کلاسی نظیر، توزیع برگه، تمیز کردن تخته سیاه و یا سایر کارهای فیزیکی را به آنها بسپارید. این روش می تواند به دانش آموزان فرصتی برای استراحت و حرکت دهد، همچنین سپردن کار به آنها این اجازه را می دهد تا احساس مفید بودن داشته باشند.
همچنین کودک پس از مدرسه نیز می تواند انرژی خود را با فعالیت‌های فیزیکی خارج از خانه نظیر بازی کردن، دویدن، بسکتبال یا سایر ورزش‌های پرتحرک، تخلیه کند. این نوع فعالیت های بدنی ممکن است بی قراری کودک را کاهش داده و تحمل نشستن بر روی صندلی در تایم مدرسه را افزایش دهد. اجازه دهید کودک بایستد.
5 _ اجازه دهید کودک بایستدایجاد کردن محیطی در گوشه کلاس که کودکان بتوانند در آن بایستند و کارهای خود را انجام دهند، می تواند در تخلیه انرژی و کاهش بیش فعالی آنها مؤثر باشد. شما می توانید با قرار دادن صندلی راحتی در کنار و یا ته کلاس این اجازه را به دانش آموز دهید تا در صورت نیاز از جای خود بلند شود و برای تنوع روی صندلی های نرم و راحتی گوشه کلاس بنشیند. در نتیجه استفاده از صندلی های راحتی می تواند در کنترل کودکان بیش فعال و ایجاد حس آرامش در آنها مؤثر باشد. تشویق کردن برای توجه به جزئیات در صورتی که دانش آموز کار خود را سریع انجام داد، از او بخواهید که قبل از تحویل، کار خود را با دقت بررسی کند. این قضیه به آنها می آموزد تا توجه خود را به جزئیات افزایش دهند و از احتمال ایجاد اشتباهاتی که ناشی از بی دقتی است و می تواند از نظر تحصیلی به آنها آسیب برساند اجتناب کنند.
6 _ تقسیم وظایف به بخش‌های کوچکتر نیز می تواند به موفقیت دانش آموزان مبتلا به بیش فعالی کمک کند.
7 _ شانس دوم بدهید در هنگام دادن نمره به کار دانش آموز، اشتباهات را علامت گذاری کنید و به او اجازه دهید تا به ازای اصلاح هر اشتباه، بخشی از نمره وی بازگردد. این کار به آنها کمک می کند تا در دفعات بعدی، به جزئیات توجه بیشتری داشته باشند و همچنین انگیزه شان برای اصلاح کار افزایش یابد. حتماً زمانی برای استراحت در نظر گرفته شود
8 _ حتماً، بین انجام تکالیف و نشستن طولانی مدت روی صندلی، تایمی را برای استراحت به دانش آموزان بدهید. به دانش آموز اجازه دهید تا حداقل هر ساعت یک بار در حیاط قدم بزند و همچنین تمرینات کششی و تنفسی را برای کاهش استرس انجام دهد. این گونه فعالیت ها می توانند بسیار ساده باشند به عنوان مثال رفتن به دفتر مدرسه برای برداشتن چیزی یا انجام کاری می تواند بسیار کمک کننده باشد. و یا شما می توانید که از او بخواهید 20 دقیقه روی تکلیف ریاضی‌اش کار کرده و پس از آن به مدت پنج دقیقه استراحت کند. از دانش‌آموز بخواهید که در زمان استراحت یا در هنگام رفتن به دستشویی، حرکات فیزیکی انجام دهد. در واقع، کل کلاس می‌تواند از این روش ها به منظور کاهش استرس و تنش استفاده کند.
9 _ شناسایی علت سطح فعالیت بالای دانش آموز بیش فعالی کودک ممکن است به دلیل اختلال کمبود توجه باشد که این مشکل مبنای فیزیولوژیکی دارد و یا احتمال دارد که ناشی از دلایل دیگری باشد. مثلاً ممکن است که کار برای دانش آموز دشوار بوده و باعث ناامیدی او شده و یا بالعکس خیلی آسان باشد و در نهایت موجب بی حوصلگی او شود. علاوه بر آن بررسی کنید که آیا دانش آموز در مورد نحوه انجام تکالیف سردرگم است یا خیر؟ این نکته را در نظر بگیرید که سطح بالای فعالیت او برای چه چیزی ایجاد شده است.
10 _ استانداردهای کلاس خود را تنظیم کنید برخی اوقات امکان دارد مجبور شوید تا استانداردهای عادی کلاس را عوض کنید. به عنوان مثال شاید لازم نباشد تا همه دانش‌آموزان منظم پشت میزهای خود بنشینند، رویشان به جلو و پشتشان صاف باشند. شما می توانید به دانش آموز بیش فعال اجازه دهید که برخی اوقات نزدیک میزش بایستد، راه برود، یا در حالی که ایستاده است (تا زمانی که مزاحم دانش آموزان دیگر نشده) درسش را بخواند. معلمان می توانند به دانش‌آموزان فعال‌تر خود اجازه دهند تا بعضی اوقات در سالن قدم بزنند. به عبارتی آنها اجازه می دهند زمانی که دانش آموز احساس بی قراری می‌کند بتواند بلند شود و راه برود. اجازه دهید تا اشیاء روی میز خود را جابه جا کند
11 _ دانش‌آموزان بیش‌فعال می‌توانند در هنگام بی قراری، با وسایل کوچک بازی کنند. با این روش آنها همچنان می توانند سر میز خود باقی مانده و به درس گوش می‌دهند. در واقع، انجام این کار ممکن است به افزایش میزان توجه آنها کمک کند. به دانش آموز فعال اجازه دهید تا زمانی که می تواند سر میز خود باقی مانده و در عوض با وسایلی مانند گیره کاغذ یا خودکار و پاک کن بازی کند. همچنین می توانید از او بخواهید در حالی که روی صندلی خود نشسته است، توپ مخصوص استرس را فشار دهد تا تنش و اضطرابش از بین برود. این نوع اسباب‌بازی‌ها می‌توانند دقت را به ویژه در دانش‌آموزانی که بیش فعال هستند و مشکل عدم تمرکز دارند، افزایش دهد.
12 _ یکی دیگر از روش های کاهش استرس این است که از کودک بخواهید در حالی که پشت میزش نشسته است، یک نوار کشسان را زیر پاهاش قرار دهد و با دستانش آن را بکشد.
13 _ راه اندازی فضای مخصوص کودک با کشیدن نوار دور میز دانش آموز، مرز مجاز برای فعالیت او را مشخص کنید. شما می توانید محدوده را به صورت مربع یا مستطیل بسازید، بهتر است نوار را حدود یک فوت یا بیشتر از هر چهار طرف، دور میز بکشید. به کودک بگویید که این محدوده در واقع دفتر اوست و تا زمانی که در محدوده فضای کاری خود باقی بماند می تواند بایستد یا در آن حرکت کند، اما نمی تواند بدون اجازه شما آن فضا را ترک کند. این روش به دانش آموز احساس آزادی می دهد و همچنین به او کمک می کند تا مقداری بر رفتار خود مسلط شود. با گذشت زمان، شما می توانید با استفاده از نوار، فضا را کوچکتر کنید.
14 _ برای نشان دادن اینکه دانش آموز از صندلی خود خارج شده است، به او علامت دهید ممکن است دانش آموزی که اختلال توجه دارد گاهی اوقات نیازمند دریافت علامت از سوی شما باشد، در زمان بی توجهی، یک سیگنال ظریف به دانش آموز بیش فعال دهید تا به او هشدار داده شود که باید به صندلی خود بازگردد. این سیگنال یا علامت ها ممکن است شامل چشمک زدن، لمس شانه یا کشیدن آرام گوشتان باشد. برخی اوقات باید نام او را به آرامی بگویید تا توجه اش جلب شود. در صورت لزوم، با تذکر شفاهی به دانش آموز او را تشویق کنید تا به صندلی خود بازگردد.
تهیه کننده : مهین خراسانی ( آموزگار پایه دوم )
تایید کننده : مریم کرامتی پور ( معاونت فناوری )

امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20