راه کارهای بالا رفتن تمرکز دانش آموزان در مدرسه ، کلاس و منزل

پیش گفتار :
تمرکز در لغت یعنی تراکم ، فشردگی مجموعه، چکیده، تمرکز در اصطلاح یعنی حفظ و نگهداری توجه و تمرکز حواس، روی موضوعی معین، بدون تمرکز حواس، یادگیری مثمر ثمر نخواهد بود. بنابر این همه افراد توانایی تمرکز دارند و تمرکز نسبی است یعنی کسی نمی تواند ادعا کند کاملا حواس پرت است ویا همیشه تمرکز حواس دارد.
تمرکز گاهی ساده است و گاهی مشکل. تمرکز در موضوع هایی که نیاز به تفکرو تجزیه و تحلیل دارند مشکل و تمرکز در موضوع هایی که جنبه ی تفریحی و سرگرمی دارند، بسیار آسان است.
تمرکز حواس :
یعنی عوامل حواس پرتی را به حداقل رساندن . تمرکز هر شخص به نسبت کاهش عوامل حواس پرتی او افزایش می یابد و بنا به تغییرات موقعیت ذهنی و محیطی او تغییر می کند . بیشتر افراد گمان می کنند که تمرکز یک امر ذاتی و تغییر آن ناممکن است ، در حالی که تمرکز یک امر اکتسابی است و باید هر روز پرورش و جهت داده شود و هر کس با هوش عادی خود می تواند به آن دست یابد . پس برقراری تمرکز حواس به میزان کاهش عوامل حواس پرتی بستگی دارد. یعنی هر چه عوامل مزاحم و مخل تمرکز بیشتر باشند توانایی حفظ تمرکز حواس کمتر است و بر عکس. لذا حواس پرتی؛ یعنی خارج شدن از روند مطالعه یا جریان کاری و فرو رفتن در افکار و تخیلات و یا انجام کار دیگر.

منشاء حواس پراگندگی :
حواس پرتی یا منشاء ذهنی و درونی دارد و یا منشاء بیرونی و محیطی .
1. حواس پرتی درونی و ذهنی :
عبارت است از اشکالات فکری انسان و اندیشه هایی که موانعی بر سر راه توجه دقیق به مطالعه و تمرکز حواس ایجاد می کنند. این موقع شامل مواردی از قبیل: درد، رنج، غم وغصه ، نگرانی، گرسنگی و تشنگی ، سردی و گرمی ، ترس و خشم و شادی ، سردرد و … می باشد.
2. حواس پرتی بیرونی و محیطی :
آنچه که به محیط پیرامون فرد ارتباط پیدا می کند و یا تحریکات غیر عادی که توسط حواس مختلف انسان ایجاد می شوند مانند نور شدید و نور ضعیف، صداهای ناهنجار، روشن بودن رسانه ای صوتی و تصویری و نظایر این ها ممکن است فرایند تمرکز حواس را با اشکال مواجه کنند.
رهایی از حواس پرتی و ایجاد تمرکز حواس در افراد مختلف ، متفاوت است و به حالت درونی، تجربه ها مکان و موقعیت آن ها بستگی دارد. برخی از افراد اظهار می دارند که من آدم کاملا حواس پرتی هستم و برخی دیگر می گویند نمی توانم تمرکز حواسم را به روی کاری حفظ کنم. در حالی که این تفکر غلط است و هیچ کس نباید خود را فردی کاملا حواس پرت یا فاقد تمرکز حواس بداند بلکه بهتر است وقتی که تمرکز حواس فردی دچار اختلال شد، بگوید در این لحظه و در محیط فعلی حواس پرتی من بیشتر و میزان تمرکزمن کمتر است. لذا حواس پرتی بیشتر علل درونی دارد و به طبیعت خود فرد، ویژگی ها، حالات روحی و روانی، و عادات فردی بستگی دارد.
نتیج گیری منشاء حواس پراگندگی :
بی شک حواس پرتی بیرونی آسانتر از عوامل حواس پرتی درونی بر طرف می شود . پس می توان بدون توجه به عوامل محیطی مانند: سرو صدای زیاد، شلوغ بودن محیط و حتا داخل مترو، سرویس و هنگام مسافرت تمرکز حواس خود را حفظ کرد. اما نمی توان در حال گرسنگی و یا تشنگی شدید، نگرانی و ناراحتی و دگرگونی فکر و اندیشه با تمرکز مطالعه کرد و یا کار دیگری را با تمرکز انجام داد و مطالعات و یا تجربیات زیادی این موضوع را تائید کرده است که یک انسان می تواند در محل پر سرو صدا و نا آرامی با تمرکز و توجه کافی مطالعه کند.

راه کارهای کلی داشتن تمرکز حواس:
معمولا جلب توجه کودکان کار ساده ای نیست و از آن دشوار تر، حفظ تمرکز آنها در یک موضوع برای انجام یک فعالیت هدفمند است. اما زمانی که پای انجام فعالیت های نسبتا دشوار و پیچیده به میان می آید به همان میزان امکان نگه داشتن تمرکز کودکان کمتر می شود و احتمال اینکه کودک قبل از اینکه تمام نیرو و توان خود را برای انجام آن فعالیت صرف کند، صحنه را ترک نماید بیشتر و بیشتر می شود. اگر شما هم با کودکانی برخورد دارید که حفظ توجه و تمرکز آنها دشوار است این راه کارها به کمکتان می آید :
1. فعالیت بدنی
فعالیت بدنی برای تمام کودکان مفید است اما اهمیت آن برای حفظ تمرکز کودکان دوچندان است. فعالیت بدنی به خصوص بعد از متمرکز شدن روی یک فعالیت یادگیری دشوار، می تواند به دانش آموزان کمک کند دوباره تمرکز خود را بازیابند. بدین منظور می توانید فعالیت های ساده ای همچون ضربه زدن به توپ، جست و خیز یا تمرینات کششی را در نظر بگیرید و در فواصلی میان یک فعالیت آموزشی دشوار و پیچیده، به کودکان چند دقیقه ای استراحت بدهید تا به فعالیت های نرمشی بپردازند. همچنین 15 دقیقه فعالیت بدنی قبل از آغاز یک فعالیت یادگیری دشوار نیز می تواند درجات هوشیاری و آمادگی آنها را برای تمرکز افزایش دهد.
2. تمرین تمرکز
ممکن است تعجب کنید ولی همه کودکان به یک اندازه متوجه نیستند که تمرکز کردن چیست و چگونه انجام می شود. به کودکان کمک کنید معنای تمرکز را درک کنند و چگونگی آن را تمرین نمایند. برای مثال در بازه های زمانی متعدد، دقایق کوتاهی را برای آموزش اینکه تمرکز روی یک موضوع چیست و چگونه انجام می شود، صرف کنید. برای مثال یک اَپ یا آهنگ را از تلفن همراه خود انتخاب کنید و ناگهان آن را به صدا در آورید، مسلم است که توجه دانش آموزان به آن جلب می شود در همین لحظه به آنها یادآوری کنید که توجه آنها به صدا، همان تمرکز کردن است یعنی معطوف کردن قوای ذهن و بدن به منظور درک، شناختن و یاد گرفتن یک موضوع که توجه انسان را تحریک می کند و به این ترتیب دانش آموزان تفاوت بین تمرکز داشتن و نداشتن را به خوبی درک می کنند. به آنها بیاموزید چه کارهایی سبب حفظ تمرکز و چه کارهایی سبب پرت شدن حواس می شود.
3. زمان بندی
دقت کنید آستانه تمرکز کودکان بی نهایت نیست و نمی توانند به مدت طولانی در یک فعالیت خاص متمرکز شوند. معمولا آستانه تمرکز کودکان حدود 5 دقیقه ضرب در سن آنهاست یعنی آستانه تمرکز برای یک کلاس با کودکان 6 ساله، از 12 تا حداکثر 30 دقیقه است. بنابراین اگر قصد حفظ توجه کودکان بر فعالیت های آموزشی را دارید نباید بگذارید انجام یک فعالیت درسی بیش از این زمان مشخص شده طول بکشد. بدین منظور می توانید یک فعالیت بزرگ را به چند فعالیت کوچک تقسیم کنید و در هر نوبت زمانی، یکی از مراحل فعالیت را انجام دهید و بعد از اتمام هر مرحله چند دقیقه استراحت بدهید.
این تکنیک به خصوص برای دانش آموزانی که از اختلال تمرکز رنج می برند، می تواند بسیار سودمند باشد زیرا این کودکان اصولا نمی توانند به مدت زیادی روی یک فعالیت متمرکز باقی بمانند در این صورت این کودکان می توانند بدون اینکه از برنامه درسی عقب بیفتند و احساس ناکامی و یاس کنند، یک فعالیت درسی را در چند مقطع و مرحله انجام دهند و همچنان تمرکز خود را حفظ کنند.همچنین فراموش نکنید تدریس یک طرف و سخنرانی نیز از این قاعده مستثنی نیست نمی توانید برای مدت طولانی یک سره صحبت کنید و انتظار داشته باشید، دانش آموزان روی صحبت های شما صد در صد متمرکز باقی بمانند. آستانه تمرکز دانش آموزان را حساب کنید و سخنرانی خود را نیز همچون سایر فعالیت های درسی به چند مقطع کوتاه تقسیم کنید و مثلا هر 15 دقیقه، 2 تا 5 دقیقه استراحت، فعالیت گروهی یا حتی فعالیت بدنی در بین مقاطع سخنرانی خود برنامه ریزی کنید.
4. حذف عوامل حواسپرتی
هنگامی که دانش آموزان مشغول انجام یک فعالیت درسی دشوار یا برگزاری یک امتحان هستند، عوامل حواس پرتی به سرعت می تواند تمرکز آنها را از بین ببرد بنابراین در مواقعی که نیاز به وجود حداکثر تمرکز برای یادگیری دارید، سعی کنید عوامل حواس پرتی را از صحنه خارج کنید این عوامل حواسپرتی می تواند شامل اشیاء یا تصاویر رنگی، پیچیده و چند شاخه باشد یا عوامل شنیداری حتی در حد تیک تاک ساعت، موبایل یا دستگاه پخش صوت.
5. بازی های تقویت حافظه
حافظه انسان نقش کلیدی بر فرایند توجه و تمرکز دارد بنابراین هر کاری که بتواند عملکرد حافظه را بهبود بخشد می تواند به طور غیر مستقیم تمرکز و توجه انسان را نیز تقویت کند. بازی های تقویت حافظه نیز از جمله تمریناتی هستند که متوانند به عنوان ورزش مغز مورد استفاده قرار گیرند و به تقویت حافظه و افزایش تمرکز منجر شوند. بازی های حافظه انواع مختلفی دارند اما لازم نیست حتما بازی پیچیده ای را انتخاب کنید حتی یک بازی ساده برای تقویت حافظه بصری مثل پنهان کردن یک شی کوچک زیر چند صفحه رنگی و بازی های ساده تقویت حافظه شنیداری همچون تکرار چند کلمه یا شماره که به سرعت خوانده شده است، می تواند کافی باشد.
اپلیکیشن های مختلفی نیز در گوشی های همراه یا کامپیوترهای شخصی وجود دارند که می توانند برای بازی های تقویت حافظه بسیار جذاب باشند. بازی های حافظه همچنین می توانند به عنوان یک بازی در میان برنامه درسی کلاسی استفاده شوند که هم حال و هوای کلاس درس را عوض کنند و هم به عنوان زنگ تفریحی در میانه انجام یک فعالیت درسی دشوار به افزایش تمرکز دانش آموزان کمک کنند.

تمریناتی جهت تقویت تمرکز حواس
تمرین شماره ۱:
کتابی را انتخاب کنید، یک صفحه از آن را در نظر گرفته و تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف را بشمارید. یک بار دیگر این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید که شمارش را درست انجام داده اید. در ابتدای کار با یک پاراگراف شروع کنید و هنگامیکه این تمرین برای شما آسان تر شد، تمام کلمات یک صفحه را بشمارید. شمارش را به طور ذهنی و با حرکات چشم هایتان انجام دهید.
تمرین شماره ۲:
در ذهن خود از یک تا صد را بر عکس بشمارید.
تمرین شماره ۳:
در ذهن خود از شماره صد، سه تا سه تا بشمرید و کم کنید. ( ۱۰۰- ۹۷ – ۹۴ – … )
تمرین شماره ۴:
یک کلمه و یا یک طرح ساده را انتخاب کنید و آن را به مدت ۵ دقیقه در ذهن خود تکرار کنید. هنگامیکه توانستید بهتر و آسان تر تمرکز کنید. سعی کنید این کار را برای مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید و بدون آنکه تمرکز حواس خود را از دست بدهید.
تمرین شماره ۵:
یک میوه مثلا یک سیب را بردارید و از همه طرف به آن نگاه کنید. تمام حواس خود را بر روی آن متمرکز کنید و به چیز دیگری غیر از آن سیب فکر نکنید. وقتی به سیب نگاه می‌‌کنید به چگونگی رشد آن و یا ارزش غذایی آن و یا حتی مغازه ای که آن را خریده اید فکر نکنید، بلکه فقط و فقط به خود سیب فکر کنید. به آن نگاه کنید، آن را ببویید و لمس کنید.
تمرین شماره ۶:
همانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. در ابتدا تمرین شماره ۵ را به مدت ۵ دقیقه تکرار کنید و سپس به انجام این تمرین بپردازید. چشمان خود را ببندید و سعی کنید طعم، رنگ و بوی میوه را احساس و تصور کنید و هر چه می‌‌توانید این تصویر را در ذهن خود شفاف تر کنید. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، چشمان خود را باز کنید، میوه را نگاه کنید و سپس تمرین را تکرار کنید.
تمرین شماره ۷:
یک شی ساده ( قاشق، چنگال و یا لیوان ) را بردارید و بر روی آن تمرکز کنید. از همه طرف به آن نگاه کنید بدون آنکه کلمه ای در ذهن داشته باشید. سعی کنید فقط به آن شی نگاه کنید بدون آنکه بر اسامی و یا کلمات مربوط به آن فکر کنید.
تمرین شماره ۸:
پس از آنکه در انجام تمرین قبل مهارت پیدا کردید، می‌‌توانید این تمرین را انجام دهید. شکل هندسی کوچکی (مثلث، مربع و یا دایره) را بر روی کاغذ رسم کنید و آن را به رنگ دلخواه درآورید. سپس بر روی آن تمرکز کنید. فقط به آن شکل فکر کنید و افکار نامربوط دیگر را از خود برانید. سعی کنید در طی تمرین به کلمات فکر نکنید.
تمرین شماره ۹:
مانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. اگر نتوانستید شکل را بطور کامل مجسم کنید، چشمانتان را باز کرده، چند دقیقه به شکل نگاه کنید سپس چشمان خود را ببندید و تمرین را ادامه دهید.
تمرین شماره ۱۰:
سعی کنید حداقل برای مدت ۵ دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید. دقت کنید وقتی که تمرین های قبلی را با موفقیت به پایان رساندید، آنگاه نوبت به این تمرین خواهد رسید. در آن هنگام شما برای انجام این تمرین آمادگی خواهید داشت و قادر خواهید بود برای مدتی معین به هیچ چیز فکر نکنید. به زودی این کار برای شما آسان و آسان تر خواهد شد.

راه های افزایش تمرکز در کلاس
1. خواب شبانه مناسبی داشته باشید
شما باید هر شب حداقل 8 ساعت بخوابید . برنامه خواب منظمی داشته باشید و هر شب سر ساعت معینی به تخت خواب برید. ذهن شما هم مانند بدنتان نیاز به استراحت دارد و اگه ذهن به مقدار کافی استراحت نکرده باشد، شما نمی توانید در کلاس تمرکز داشته باشید .
خوابیدن بخش فعال و بسیار مهمی از زندگی انسان هاست و ما برای حفظ و تقویت قدرت یادگیری و حافظه و افزایش تمرکز به میزان کافی خواب در شبانه روز نیازمندیم . استراحت کافی و در نتیجه شاداب بودن دانش آموزان، فراگیری بیشتری را در پی دارد. محققان به این نتیجه رسیده اندکه خواب کافی شبانه با تسهیل ارتباطات عصبی – شیمیایی سلول های مغز به افزایش تمرکز و تقویت حافظه و قدرت یادگیری کمک می کند البته بهترین وقت خواب ، چند ساعت قبل از نیمه شب است. چراکه ترشح هورمون ملاتونین از 9 شب آغاز و تا نیمه شب ادامه پیدا می کند .
هورمون ملاتونین نقش اساسی در خواب داشته و باعث تنظیم ساعت داخلی بدن میشود . مقدار کافی ملاتونین در بدن، تاثیرات مثبتی بر وضعیت روحی – روانی انسان می گذارد و در اثر بیداری افراد تا نیمه ‌شب، میزان این هورمون کاهش پیدا می کند. همچنین یکی ازدلایل اهمیت خواب شبانه با توجه به اثر ملاتونین بر روی سیستم ایمنی بدن، بالا بردن میزان ایمنی بدن در برابر بیماری ‌هاست .
2. از تاثیر صبحانه سالم و مغذی غافل نشوید
خوردن یک وعده مغذی در صبح، انرژی و نشاط زیادی را در طول روز برای شما فراهم می کند . به یاد داشته که صبحانه سالم الزاما به منای یک صبحانه سنگین و خوردن مقدار زیادی غذا در این وعده نیست . فقط کافی است صبحانه ای که میل می کنید ، مغذی و سرشار از انرژی باشد تا در طول روز شاداب تر و با انرژی تر باشید و کمتر احساس خستگی کنید .
مطالعات نشون داده که آن دسته از افرادی که صبحانه می‌خورند ، از حافظه کوتاه مدت بهتری نسبت به کسانی که صبحانه را نادیده می‌ گیرند بهره می ‌برند. توصیه می شود از مواد غذایی مانند شیر، عسل، پنیر به همراه گردو، خامه، کره، کره بادام زمینی، عدسی و میوه و سبزیجات تازه برای یک وعده صبحانه سالم و مغذی استفاده کنید .
3. از نشستن کنار دوستانتان پرهیز کنید
نشستن کنار دوستان و صحبت کردن با آن ها، به هیچ وجه تمرکز لازم برای یادگیری دروس را برای شما فراهم نمی کند . پس برای این که سر کلاس تمرکز داشته باشید و درس معلم را یاد بگیرید، از نشستن کنار دوستانتون پرهیز کنید. شاید پیش خودتان بگویید که کنار دوستتان می نشینید ، اما در حین تدریس معلم با وی صحبت نمی کنید. اما مطمئن باشید اینکه کنار دوستتان ننشینید بسیار راحت تر از این است که کنارش باشید و نخواهید با او صحبت کنید . چون وقتی کنار یکدیگر باشید ، بالاخره موضوعی پیش می آید که بخواهید درباره آن با هم صحبت کنید و این یکی از اصلی ترین عوامل حواس پرتی و عدم تمرکز در کلاس محسوب می شود . از طرفی اگر جایی نشسته اید که یکی از دوستانتان مدام پچ پچ می کند و نمی گذارد شما درس را متوجه شوید با وی صحبت کنید و از او بخواهید در حین تدریس با شما صحبت نکند . حتی می توانید از معلم خود بخواهید که جای شما را تغییر بدهد ، باید کاری کنید که دیگران بدانند شما نیاز به تمرکز دارید .
4. از تمام عواملی که تمرکز شما را کاهش می دهند دوری کنید
بسیاری از ما به سادگی تمرکز خودمان را از دست می دهیم و حواسمان پرت می شود. گرچه این یک مسئله طبیعی است و ایرادی ندارد که تمرکز ما گاهی کاهش پیدا کند ؛ اما هنگامی که این عدم تمرکز و حواس پرتی مانع یادگیری ما بشود ، یک مشکل جدی محسوب می شود و باید تلاش کنیم آن را برطرف کنیم .
اگر جامدادی ، بطری آب، گوشی موبایل یا هر وسیله دیگری حواس شما را در کلاس پرت می کند و مانع تمرکز شما میشود ، آن را از جلوی چشمانتان دور کنید. اگر جویدن آدامس باعث میشود تمرکز شما بروی درس معلم کاهش پیدا کند، آدامس جویدن را متوقف کنید. به طور کلی هر وسیله یا عاملی که فکر می کنید وجودش باعث میشود نتوانید تمرکز کنید را از خودتان دور کنید و بعد از مدتی متوجه می شوید که تمرکز شما در کلاس درس به معلم و درسی که میدهد معطوف میشود.
5. با معلمتان ارتباط چشمی برقرار کنید
یادتان باشد معلمی که مقابل شما ایستاده و درحال تدریس است، برای شما صحبت می کند و قطعا شما به عنوان یک دانش آموز برای ایشان بسیار ارزشمند هستید . پس به معلمتان احترام بگذارید و برای ایشان ارزش قائل شوید. چگونه؟ با برقراری ارتباط چشمی و گوش کردن به حرف های معلم، به ایشان نشان بدهید که تمام حواستان متوجه ایشان و تدریسشان است و در کلاس کاملا تمرکز دارید. سعی کنید کاملا هوشیار باشید و حس خوبی را به معلمتان منتقل کنید. اگه احساس کردید چشم های شما از معلم و تخته کلاس منحرف شدند و روی چیز دیگری تمرکز کردند ، سریعا آگاهی خودتان را برگردانید و به معلمتان توجه کنید .
برقراری ارتباط چشمی با معلم و تایید کردن حرف هایشان، علاوه بر این که در معلمتان حس خیلی خوبی را نسبت به شما ایجاد می کند، تاثیر بسیار زیادی در افزایش تمرکز شما در کلاس دارد و باعث میشود هم شما درس را خیلی بهتر یاد بگیرید و هم معلمتان انگیزه بیشتری هنگام تدریس داشته و با انرژی بیشتر در کلاس شما حضور داشته باشد .
6. هدف خود را از سر کلاس بودن مشخص کنید
بسیاری از معلمان موضوع درس هر جلسه را ابتدای همان جلسه بیان می کنند. توصیه می کنیم به محض این که موضوع درس را شنیدید، آن را بنویسید و هدف خودتان را از کلاس درس آن روز مشخص کنید. از خودتان بپرسید که امروز قرار است درباره چه موضوعی یاد بگیرید؟ یک سوال درباره آن موضوع در ذهن خودتان ایجاد کنید و سعی کنید در طول کلاس درس روی پیدا کردن جواب آن سوال تمرکز کنید .
مثلا اگر موضوع درستان سرعت واکنش های شیمیایی هست، سریعا این موضوع را یادداشت کنید و از خودتان بپرسید چه عواملی روی سرعت یک واکنش شیمیایی تاثیر می گذارند؟ هر کدام از این عوامل چطور بر سرعت تاثیر می گذارند؟ مطرح کردن چنین سوالاتی باعث می شود ذهن شما در کلاس و در حین تدریس به دنبال پیدا کردن جواب هایی برای این سوالات باشد . بدین ترتیب تمرکز شما در کلاس بیشتر می شود .
7. در کلاس یادداشت برداری کنید
هنگامی که از صحبت های معلمتان یادداشت های دقیقی برمی دارید، تمرکز بیشتری روی درس دارید و می توانید درس را عمیق تر متوجه شوید . کلمات و عبارات کلیدی را به سرعت یادداشت کنید . باید عادت کنید در زمانی که معلمتان در حال صحبت کردن است ، کلمات کلیدی را یادداشت کنید . انجام این کار تأثیر به سزایی در افزایش تمرکز شما دارد .
هرگاه عبارت هایی مانند ” این نکته خیلی مهمه … ” یا ” این قسمت حتما توی امتحان میاد … ” یا ” مهم ترین قسمت درس اینجاست … ” را شنیدید، باید حتما دست به قلم شده و یادداشت برداری کنید. بعضی از دانش آموزان سعی می کنند تکالیف درسی را در کلاس انجام بدهند، یا جزوه هایشان را پاکنویس و مرتب کنند یا کارهایی شبیه به این موارد. شما نباید هیچ وقت همچین اشتباهی را انجام بدهید. یادتان باشد اگر قرار است در کلاس چیزی یادداشت کنید، فقط باید درس همان جلسه و صحبت های معلمتان باشد که به افزایش تمرکز شما و یادگیری بهتر درس کمک می کند .
8. در بحث های کلاسی شرکت کنید
وقتی معلمتان سوالی را از کلاس می پرسد ، برای جواب دادنش داوطلب شوید. اگر از دانش آموزان می خواهد نظرات و ایده هایشان را بیان کنند، حتما شما هم نظرتان رو بگویید. اینطوری هم معلمتان متوجه میشود شما به کلاس توجه داشتید و به حرف های ایشان گوش می دادید و هم باعث میشود به نظرات بقیه هم گوش کنید و درنتیجه تمرکز بیشتری در کلاس داشته باشید . هم چنین این که خودتان برای پاسخگویی داوطلب بشوید خیلی بهتر از این است که معلمتان اسم شما را از روی لیست صدا کند و شما حرفی برای گفتن نداشته باشید .
9. در کلاس سوال بپرسید
اگه مطلبی را درست متوجه نشدید، حتما در کلاس سوال بپرسید و این کار را به بعدا موکول نکنید. از سوال پرسیدن واهمه نداشته باشید. یادتان باشد سوالی که شما می پرسید، ممکن است سوال چند نفر دیگر هم باشد که از مطرح کردن آن می ترسند . هنگامی که شما سوالتان را می پرسید، خیلی از دانش آموزان و حتی معلمتان شما را تحسین می کنند. با سوال پرسیدن به معلمتان نشان می دهید که حواستان به درس است و واقعا قصد دارید درس را کامل متوجه بشوید و اشکالاتتان را برطرف کنید .
هنگامی که سوال بپرسید، برای شنیدن جوابش دقت و تمرکز بیشتری به خرج می دهید. بنابراین سوال پرسیدن هم یکی از راه های افزایش تمرکز در کلاس درس محسوب میشود که از حواس پرتی شما جلوگیری می کند و باعث میشود درس را بهتر متوجه بشوید .

تهیه کننده: سرکار خانم زینت رحمانی (آموزگار پایه سوم)
تایید کننده: جناب آقای مجید سامانی (معاونت آموزشی)


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 15.8/20