تاثیر و اهمیت هنر در رشد کودک

در سال های اخیر، برنامه های تحصیلی مدارس به شدت به سمت موضوعات اصلی و متداول مطالعه و ریاضیات سوق پیدا‌کرده‌است.
اما پس اهمیت هنر در رشد کودک چه؟ هرچند که ممکن است برخی هنر را یک موضوع تجملاتی و لوکس بدانند. با وجود آن فعالیت های ساده و خلاقانه بخشی از رشد کودک محسوب می شود.
یادگیری خلق و فهم هنر های زیبای بصری برای رشد و توسعه نسل بعدی، درست همگام با رشد و بزرگ شدن کودک امری ضروری و اجتناب‌ ناپذیر‌است.
کسانیکه از کودکان مراقبت می کنند، باید فعالیت های خلاقانه را با توجه به پیشرفت کلی کودک در نظر بگیرند.
در این بخش برخی از آثاری که هنر بر پیشرفت و رشد کودک دارد را بررسی می کنیم:
تقویت مهارت های حرکتی ساخت و ایجاد هنر بسیاری از مهارت های حرکتی مانند نگه‌داشتن قلمو در دست و رنگ آمیزی با مداد رنگی را شامل می شود.
همچنین برای رشد مهارت های حرکتی در کودکان یک امر ضروری به حساب می‌آید .
با توجه به داده‌های موسسه بین الملل بهداشت، مرحله مهمی از رشد کودکان حدود سه سالگی است. که در این سن کودک باید دایره‌بکشد و از قیچی‌های امن استفاده‌کند.
حدود 4 سالگی احتمالا کودکان قادر خواهند بود که مربع بکشند و آغاز به برش زدن خط های صاف کنند. بسیاری از پیش دبستانی ها بر برنامه کار با قیچی کودکان تاکید‌می‌کنند چرا که این کار مهارت و چابکی که کودکان در هنگام‌ذنوشتن به آن نیاز دارند را تقویت می‌کند.
 آموزش هنر، مهارت های حل مساله و تفکر انتقادی را تقویت می کند.
تجربه تصمیم گیری و انتخاب در مسیر خلق هنر به سایر بخش های زندگی نیز منتقل‌ شده‌ است. و شما آثار آن را در تمامی مراحل زندگی‌تان شاهد‌خواهد‌بود.
“ مری ان کل ”، مربی هنر و نویسنده کتاب های بیشماری درمورد آموزش هنر به کودکان می گوید: “اگر آنها در حال کاوش، تفکر، آزمایش و تجربه ایده های جدید‌هستند، خلاقیت شانس شکوفا‌شدن را خواهد‌داشت.“
تقویت مهارت های زبانی برای هر بچه کوچکی ساخت و ایجاد یک اثر هنری ( یا حتی صحبت در مورد آن ) این فرصت را برای کودکان به وجود می‌آورد که لغاتی را در مورد رنگ ها، اشکال و اعمال مختلف بیاموزد.
وقتی کودکان نوباوه به یک سال می رسند، والدین می توانند فعالیت ساده ای مانند مچاله کردن یک تکه کاغذ را انجام دهند و آن را توپ بنامند. در مدارس ابتدایی کودکان می توانند از کلمات توصیفی برای بحث و تبادل نظر در خصوص آثاری که خودشان آن را خلق کرده اند و یا حتی حسی که از دیدن آثار هنری با سبک ها و استایل های مختلف پیدا می کنند استفاده کنند.
تقویت یادگیری بصری نقاشی، مجسمه سازی با گل و نخ کردن دانه ها و درست کردن یک زنجیر، همه و همه مهارت های فضایی-دیداری را توسعه می دهد که از همه چیز مهمتر است.
 حتی نونهالان نیز می دانند که یک تلفن هوشمند و یا تبلت چگونه کار می کند و این به آن معنی است که کودکان حتی پیش از آنکه خواندن را بیاموزند اطلاعات بصری را کسب می کنند و یاد می گیرند. این اطلاعات شامل اشاراتی می شود که ما از اشیا و تصاویر سه بعدی از طریق رسانه های دیجیتال، رسانه، کتاب ها و تلویزیون به دست می آوریم.
تاثیر کودکان از منابع گرافیکی
والدین باید بدانند که امروزه کودکان نسبت به گذشته چیزهای  بیشتری از منابع گرافیکی می آموزند. کودکان باید بیش از آن چیزی که از طریق متون و اعداد می آموزند نسبت به جهان پیرامون خود آگاهی پیدا کنند. آموزش هنر به کودکان می آموزد که چگونه تفسیر کنند، نقد کنند، از اطلاعات بصری خود استفاده کنند و چگونه با توجه به آن برای خود فرصت خلق کنند. دانش در مورد هنر تجسمی مانند نماد های گرافیکی به کودکان کمک می کند که راه خود را در دنیایی مملو از آرم ها و مارک های تجاری بیابند و حرکت رو به جلو داشته باشند.
تقویت قوه ابتکار و علاقه به اختراع
وقتی بچه ها تشویق می شوند که خودشان را ابراز کنند و ریسک خلق و ایجاد یک اثر هنری را بپذیرند، احساس نوآوری در آن ها توسعه می یابد و این مساله در زندگی بزرگسالی آن ها مهم و تاثیرگذار خواهد بود. افرادی که جامعه باید آن ها را به سمت جلو سوق دهد، افرادی متفکر و مبتکر هستند که به دنبال راه حل های جدید و پیشرفت هستند، نه افرادی که باید از راهنمایی ها پیروی کنند. هنر راهی برای تشویق روند و تجربه تفکر و بهبود بخشیدن امور است.
تهیه کننده : فرزانه کوهی مقدم مربی هنر
تایید کننده : مریم کرامتی پور معاونت فناوری

امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20