انقلاب اسلامی ؛ گذشته، حال و آینده

تضاد و تقابل میان جبهه استقامت و جبهه کفر یکی از مهم ترین تضادها و تقابل‌هاست.

زیاده خواهی، سلطه گری و… از مهم ترین خصوصیات و ویژگی های جبهه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار است.

مستکبران و سلطه گران جهانی جهت نیل به اهداف، سیاست ها و… خود و در واقع جهت ارضای خوی شیطانی و ددمنشانه خود، همواره در پی سلطه گری و افزایش مناطق تحت سلطه و سیطره خود بوده اند و در این مسیر از هیچ اقدام خلاف قانون، خلاف انسانیت و… علیه جوامع هدف، فروگذار نکرده اند. در همین راستا، مقاومت و ایستادگی در برابر خواسته ها، اهداف و… دشمنان از ضرورت ها و بایسته های تمامی دوران تاریخی و به ویژه دوران کنونی است.

پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین رویدادهای دوران معاصر محسوب می شود که با بهره گیری از دین اسلام و آموزه های آن، هدایت ها و رهنمودهای حکیمانه حضرت امام خمینی (ره) و حمایت و پشتیبانی همه جانبه ملت مؤمن و انقلابی ایران اسلامی توانست تمام معادلات جهانی را تغییر دهد و با شکست قدرت های پوشالی، به عنوان الگوی مقاومت و ایستادگی مطرح شود و زمینه های الگوگیری سایر ملل مسلمان جهان از انقلاب اسلامی را فراهم سازد. در همین راستا یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی تشکیل جبهه مقاومت اسلامی است که در این الگو، ایران اسلامی به عنوان محور مقاومت اسلامی نقش آفرینی می‌کند.

حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) در رابطه با مفهوم مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن فرمودند:

«… معنای مقاومت این است که انسان یک راهی را انتخاب کند که آن را راه حق میداند، راه درست میداند، و در این راه شروع به حرکت کند و موانع نتواند او را از حرکت در این راه منصرف کند و او را متوقّف کند؛ این معنای مقاومت است.»

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در این رابطه می فرمایند: «مقاومت در مقابل سلطه‌ی استکبار، یکی از اهداف انقلاب است. طبیعت استکبار سلطه است، دنبال سلطه است، دنبال فراگیر کردن سلطه است؛ هر ملّتی و هر نظامی که مقاومت نکند اسیر خواهد شد و در کمند آنها خواهد افتاد.

در آیات متعددی از قرآن مجید به موضوع اهمیت و ضرورت مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان و زیاده خواهان اشاره شده است.

خداوند متعال در سوره نساء، آیه ۱۴۱ می فرماید: وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً: و خداوند هرگز راهی برای سلطه‌ی کفّار بر مسلمانان قرار نداده است. به همین سبب باید توجه داشت که مقاومت و ایستادگی از بدیهیات و ضروریات مواجهه با جبهه استکبار جهانی است و در واقع می‌توان گفت که این موضوع از مهم ترین اهداف انقلاب اسلامی محسوب می شود.

 

مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان و به ویژه حمایت از جبهه مقاومت اسلامی و نهضت های آزادی بخش در سراسر جهان اسلام یکی از مهم ترین اهداف و سیاست های انقلاب اسلامی است. بر این اساس می توان گفت شناخت موضوع مقاومت و ایستادگی همه جانبه در برابر دشمن از ضرورت ها و بایسته های دوران کنونی است، تا از این طریق ضمن نقش بر آب شدن نقشه ها، اهداف، سیاست ها و… مستکبران، سلطه گران و زیاده خواهان، زمینه عزت و اقتدار همه جانبه جمهوری اسلامی ایران تضمین و تثبیت شود.

مقاومت به معنای ایستادگی، استقامت و پایداری همه جانبه (اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و…) در تمام ابعاد و سطوح (ملی، منطقه ای و بین الملل) در برابر مستکبران، زیاده خواهان و سلطه‌گران (دشمنان و یاری گرانِ دشمنان) جهت ممانعت (پیشگیری) از تحقق و عملیاتی کردن اهداف، سیاست ها و… آنان و در وهله بعد رویارویی (مقابله) با آنان است که این امر با شناخت وضع موجود، کسب آمادگی همه جانبه، بصیرت و دشمن شناسی، هوشیاری و بیداری در برابر دشمن و اقدامات دشمن، ظرفیت ها، امکانات، استعدادها، موانع و چالش ها (آسیب شناسی) و… محقق خواهد شد.

حضرت امام خمینی (ره) در رابطه با اهمیت مقاومت در برابر دشمنان فرموده اند: «من به تمام دنیا با قاطعیت اعلام می کنم که اگر جهان‌خواران بخواهند در مقابلِ دین ما بایستند، ما در مقابل همه‌ی دنیای آنان خواهیم ایستاد و تا نابودی تمام آنان از پای نخواهیم نشست. یا همه آزاد می شویم و یا به آزادی بزرگ‌تری که شهادت است می رسیم.» (صحیفه‌ی امام، ج ۲۰، ص ۳۲۶)

ایشان همچنین فرموده اند: «… ما می‏گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم.» (صحیفه امام، ج ۱، ص ۲۱)

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) نیز در رابطه با اهمیت مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان می فرمایند:

«ملّتهایی که فکری دارند، هویّتی دارند، انگیزه‌ای دارند، متّکی به خدا هستند، متوکّل علی‌الله هستند، می‌ایستند و خدای متعال به آنها کمک خواهد کرد. وَلَو قاتَلَکُمُ الَّذینَ کَفَروا لَوَلَّوُا الاَدبارَ ثُمَّ لایَجِدونَ وَلِیًّا وَلا نَصیرًا سُنَّةَ اللهِ الَّتی قَدخَلَت مِن قَبلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبدیلا؛ این سنّت الهی است؛ اگر مسلمانها بِایستند، بر همه‌ی سازوبرگ قدرتهای طاغوتی و مستکبر پیروز خواهند شد. امروز مردم یمن سخت‌ترین شکنجه‌ها را دارند از ناحیه‌ی دولت سعودی و همراهانش و آمریکا -پشتیبانش- تحمّل میکنند لکن بدانید قطعاً ملّت یمن و انصارالله پیروز خواهند شد؛ آنها شکست نمیخورند؛ ملّت فلسطین شکست نمیخورند؛ تنها راه، مقاومت است .

«… آن چیزی که امروز آمریکا را و متّحدینش را دستپاچه کرده که به حرفهای یاوه متوسّل میشوند، به کارهای غلط متوسّل میشوند، ایستادگی ملّتهای مسلمان است و این ایستادگی نتیجه خواهد داد .

 

از مهم ترین اهداف مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن می توان به حرکت به سوی شکل دهی تمدن نوین اسلامی، دفاع از اسلام، دفاع در ابعاد مختلف به ویژه در عرصه دفاع از مرزهای اعتقادی، دفاع از مسلمانان، دفاع از مظلومان و مستضعفان، دفاع در برابر سلطه و استیلای بیگانگان، دفاع از سرزمین های اسلامی، دفاع از حق و عدل، دفاع از منافع بین المللی جهان اسلام، تضمین و تثبیت وحدت و همگرایی مسلمانان، نهادینه کردن آرمان ها، ارزش ها، اهداف و… اسلامی در جامعه، تثبیت عزت و اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، الگودهی و الهام بخشی فرهنگی انقلاب اسلامی در سطح منطقه ای و فرا منطقه ای، احیای هویت اسلامی – فرهنگی جوامع اسلامی، ممانعت از نفوذ، رخنه و تهاجم فرهنگی دشمنان، شکست دشمن در تمامی حوزه ها به ویژه جنگ نرم، ایجاد بازدارندگی در حوزه فرهنگی، نفی الگوی سبک زندگی غربی، خنثی سازی اهداف و خواسته های دشمنان و… موارد زیر اشاره کرد.

از مهم‌ترین الزامات (ضرورت ها و بایسته ها) در حوزه مقاومت و پایداری در برابر دشمن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعتماد و توکل به خداوند متعال
  • بصیرت
  • دشمن شناسی
  • بازدارندگی همه جانبه
  • عزت مداری
  • شجاعت و ایثار
  • سرسختی و شدت در مقابل دشمنان خدا
  • همت بلند و عزم راسخ
  • تشخیص موقعیت
  • دفاع همه جانبه

در یک جمع بندی کلی می توان گفت انقلاب اسلامی با عنایت به آموزه های دینی همواره مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان را به عنوان یکی از مهم ترین ارکان و بایسته های کسب، تقویت، تضمین و تثبیت عزت، اقتدار، امنیت و… جوامع اسلامی می داند. در همین راستا از آنجا که دشمنان و بدخواهان اسلام، انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره در پی تضعیف اسلام، انقلاب اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت ایران اسلامی هستند، به همین سبب بر تمامی ملت مؤمن، بصیر، دشمن شناس و انقلابی ایران اسلامی است تا همواره  با شناخت همه جانبه دشمن و شیوه های دشمنی آن، در برابر دشمنان و زیاده خواهان، مقاومت همه جانبه داشته باشند و همچنین بر اندیشمندان، صاحبنظران و… است تا ضمن شناخت همه جانبه این موضوع مهم و راهبردی، راهبردها، راهکارها و بایسته های تحقق و عملیاتی سازی آن را ارایه کنند.

تهیه کننده : آقای مصطفی ترابی ( معاونت آموزشی ) 

تایید کننده : آقای مهدی ابراهیمی ( مدیریت )


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20