فضایل ماه مبارک رمضان

« رمضان در لغت از «رمضاء» به معناى شدت حرارت گرفته شده و به معناى سوزانیدن مى ‏باشد. چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می شود، به این ماه مبارک رمضان گفته ‏اند.
پیامبر اکرم(ص) مى ‏فرماید: «انما سمى الرمضان لانه یرمض الذنوب؛ ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را مى‏ سوزاند.»
رمضان نام یکى از ماه‏هاى قمرى و تنها ماه قمرى است که نامش در قرآن آمده است و یکى از چهار ماهى است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است.(مگر جنبه دفاع داشته باشد.)
در این ماه کتاب‏هاى آسمانى قرآن‏ کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است.
این ماه در روایات اسلامى ماه خدا و میهمانى امت پیامبر اکرم(ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانى پذیرایى مى‏ کند؛ پیامبر اکرم(ص) مى ‏فرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است، هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگى و عطش دردناک روز قیامت امان دهد.»
این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه ‏اى برخوردار و ماه سلوک روحى آنان است و مؤمنان با مقدمه‏ سازى و فراهم کردن زمینه ‏هاى معنوى در ماه‏ هاى رجب و شعبان هر سال خود را براى ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده مى‏ کنند، و با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطارى به نیازمندان، شب ‏زنده‏ دارى و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه ‏دارى و… روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهى سیراب مى‏کنند.

فضائل ماه رمضان‏
گرچه ذکر تمام فضائل ماه مبارک رمضان از حوصله این مقال خارج است؛ ولى پرداختن و ذکر برخى از فضائل آن از نظر قرآن و روایات اسلامى خالى از لطف نیست.

1. برترین ماه سال‏
ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگى‏ هاى منحصرى که دارد در میان ماه‏هاى سال‏ قمرى برترین است؛ قرآن کریم مى‏ فرماید: «ماه رمضان ماهى است که قرآن براى هدایت انسان‏ها در آن نازل شده است.»
پیامبر گرامى(ص) درباره ماه رمضان مى‏ فرماید: «اى مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روى آورد، ماهى که نزد خدا از همه ماه‏ ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب‏هایش بر همه شب‏ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهى است که شما در آن به میهمانى خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفت ‏اید، نفس‏هاى شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است…. بهترین ساعاتى است که خداوند به بندگانش نظر رحمت مى‏کند… .»
2. نزول کتب آسمانى در این ماه‏
تمام کتب بزرگ آسمانى مانند: قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه نازل شده است. حضرت امام صادق(ع) مى‏ فرماید: «کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست سال بر پیامبر اکرم(ص) و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شد.»
3. توفیق روزه‏
در ماه رمضان خداوند متعال توفیق روزه‏ دارى را به بندگانش داده است؛ «پس هر که ماه [رمضان‏] را درک کرد، باید روزه بگیرد.»
انسان افزون بر جنبه مادى و جسمى، داراى بُعد معنوى و روحى هم هست و هر کدام در رسیدن به کمال مطلوب خود، برنامه ‏هاى ویژه را نیاز دارند، یکى از برنامه‏ ها براى تقویت و رشد بُعد معنوى، تقوا و پرهیزگارى است؛ یعنى اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوى رشد و پرورش دهد و به طهارت و کمال مطلوب برسد، باید هواى نفس خود را مهار کند و موانع رشد را یکى پس از دیگرى بر دارد و خود را سرگرم لذت‏ها و شهوات جسمى نکند. یکى از اعمالى که در این راستا مؤثر و مفید است روزه‏دارى است، قرآن کریم مى‏فرماید: «… اى افرادى که ایمان آورده‏اید! روزه بر شما نوشته شد، همان گونه که بر پیشینیان از شما نوشته شده، تا پرهیزگار شوید.»

برخى از فواید و فضائل روزه:
الف. تقویت تقوا، پرهیزگارى و اخلاص
امام صادق(ع) مى ‏فرماید: خداوند متعال فرموده: «روزه از من است و پاداش آن را من مى‏ دهم.»
حضرت فاطمه(س) مى‏ فرماید: «خداوند روزه را براى استوارى اخلاص، واجب فرمود.»

ب. مانع عذاب‏هاى دنیوى و اخروى:
امام على(ع) مى‏ فرماید: «روزه روده را باریک مى‏ کند گوشت را مى ‏ریزد و از گرماى سوزان دوزخ دور مى‏ گرداند.»
پیامبر اکرم(ص) مى ‏فرماید: «روزه سپرى در برابر آتش است.»

ج. آرامش روان و جسم:

روزه ‏دارى روح و روان و قلب و دل و نیز جسم را آرامش داده و باعث سلامتى روح و تندرستى جسم مى‏ شود.
پیامبر اکرم(ص) مى‏ فرماید: «روزه بگیرید تا سالم بمانید.»
باز مى‏ فرماید: «معده خانه تمام دردها و امساک [روزه ]بالاترین داروهاست.»
حضرت امام باقر(ع) مى‏ فرماید: «روزه و حج آرام‏بخش دلهاست.»
حضرت على(ع) مى‏ فرماید: «خداوند بندگان مؤمن خود را به وسیله نمازها و زکات و حدیث در روزه‏ دارى روزه‏هاى واجب [رمضان ]براى آرام کردن اعضا و جوارح آنان، خشوع دیدگانش و فروتنى جان‏هایشان و خضوع دلهایشان حفظ مى‏کنند.»
امروزه در علم پزشکى و از نظر بهداشت و تندرستى نیز در جاى خود ثابت شده که روزه‏ دارى تأثیرهاى فراوانى بر آرامش روح و روان و سلامتى جسم و بدن دارد، دفع چربى‏ هاى مزاحم، تنظیم فشار، قند خون، و… نمونه آن است.

د. مانع نفوذ شیطان:
امام على(ع) به پیامبر اکرم(ص) عرض کرد: یا رسول الله! چه چیزى شیطان را از ما دور مى‏ کند؟ پیامبر گرامى(ص) فرمود: روزه چهره او را سیاه مى‏ کند و صدقه پشت او را مى‏ شکند.»
بنابراین، روزه مانع نفوذ شیطان‏هاى جنى و انسى شده و وسوسه‏ هاى آنان را خنثى مى‏ کند.

ه . مساوات بین غنى و فقیر:
انسان روزه ‏دار در هنگام گرسنگى و تشنگى، فقرا و بینوایان را یاد مى‏ کند و در نتیجه به کمک آن‏ها مى‏ شتابد. حضرت امام حسن عسگرى(ع) درباره علت وجوب روزه مى‏ فرماید: «تا توانگر درد گرسنگى را بچشد و در نتیجه به نیازمند کمک کند.»

و. احیاء فضائل اخلاقى‏
حضرت امام رضا(ع) درباره علت وجوب روزه مى ‏فرماید: «تا مردم رنج گرسنگى و تشنگى را بچشند و به نیازمندى خود در آخرت پى‏ ببرند و روزه ‏دار بر اثر گرسنگى و تشنگى خاشع، متواضع و فروتن، مأجور، طالب رضا و ثواب خدا و عارف و صابر باشد و بدین سبب مستحق ثواب شود،… روزه موجب خوددارى از شهوات است، نیز تا روزه در دنیا نصیحت‏گر آنان باشد و ایشان را در راه انجام تکالیفشان رام و ورزیده کند و راهنماى آنان در رسیدن به اجر باشد و به اندازه سختى، تشنگى و گرسنگى که نیازمندان و مستمندان در دنیا مى‏ چشند پى ببرند و در نتیجه، حقوقى که خداوند در دارایى ‏هایشان واجب فرموده است، به ایشان بپردازند… .»
و… .

4. وجود شب قدر در این ماه‏
شب قدر از شب‏هایى که برتر از هزار ماه است و فرشتگان در این شب به اذن خدا فرود مى‏ آیند و جمیع مقدرات بندگان را در طول سال تعیین مى‏ کنند و وجود این شب در این ماه مبارک نعمت و موهبتى الهى بر امت پیامبر گرامى اسلام(ص) است و مقدرات یک سال انسان‏ها (حیات، مرگ، رزق و…) براساس لیاقت‏ها و زمینه‏ هایى که خود آنها به وجود آورده ‏اند تعیین مى‏ شود و انسان در چنین شبى با تفکر و تدبر مى‏ تواند به خود آید و اعمال یک سال خود را ارزیابى کند و با فراهم آوردن زمینه مناسب بهترین سرنوشت را براى خود رقم زند.
حضرت امام صادق(ع) مى‏ فرماید: «تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم است.»

5. بهار قرآن‏
نظر به این‏که قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده و تلاوت آیات آن در این ماه فضیلت بسیارى دارد، در روایات اسلامى، از ماه رمضان به عنوان بهار قرآن یاد شده است؛ چنان‏که حضرت امام باقر (ع) مى ‏فرماید: «هر چیزى بهارى دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.» یک نکته!
بدیهى است فضائل و ثواب‏هایى که براى ماه مبارک رمضان و روزه ‏دارى ذکر شده و به برخى از آن‏ها اشاره شد، از آنِ کسانى است که حقیقت آن را درک کنند و به محتواى آن عمل و در گفتار و کردار به کار گیرند و به آن‏ها جامه عمل بپوشانند. چنان در روایات اسلامى براى روزه ‏دارى آدابى ذکر شده و کسانى که صرفاً تلاوت قرآن مى‏ کنند، ولى به آیات و احکام آن عمل نمى ‏کنند و یا آن که از روزه ‏دارى تنها رنج گرسنگى و تشنگى را مى‏ کشند و بوسیله گناه، تأثیر روزه را از بین مى ‏برند و ماه مبارک رمضان و فضاى معنوى آن تأثیرى بر اشخاصى بر جاى نمی گذارد، مورد نکوهش قرار گرفته ‏اند.
چنان‏که پیامبر اکرم(ص) به زنى که با زبان روزه کنیز خود را دشنام مى ‏داد فرمود: چگونه روزه ‏دارى و حال آن‏که کنیزت را دشنام میدهى؟! روزه فقط خوددارى از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه خداوند آن را علاوه بر این دو، مانع کارها و سخنان زشت که روزه را بى‏ اثر مى‏ کنند قرار داده است، چه اندکند روزه‏ داران و چه بسیارند کسانى که گرسنگى مى‏ کشند.»
حضرت امام سجاد(ع) در دعاى حلول ماه رمضان به درگاه خداوند عرض مى‏ کند: به وسیله روزه این ماه یاریمان ده تا اندام‏هاى خود را از معاصى تو نگه داریم و آن‏ها را به کارهایى گیریم که خشنودى تو را فراهم آورد، تا با گوش‏هایمان سخنان بیهوده نشنویم و با چشمانمان به لهو و لعب نشتابیم و تا دستمانمان را به سوى حرام نگشاییم و با پاهایمان به سوى آن‏چه منع شده ره نسپاریم و تا شکمهایمان جز آن‏چه را تو حلال کرده‏اى در خود جاى ندهد و زبان‏هایمان جز به آن‏چه تو خبر داده‏ اى و بیان فرموده ‏اى گویا نشود… .»

بنابراین، در ماه مبارک باید تمام اعضا و جوارح را از حرام دور نگه داشت و با اخلاص، توکل و توسل از اهل‏ بیت(ع) و عمل به دستورها و احکام قرآن کریم و دورى از گناهان، انجام توبه نصوح و واقعى، عبادت، شب‏ زنده ‏دارى، درک فضیلت شب قدر و… فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد و از آن در راستاى رسیدن به کمال حرکت کرد و باید در این ماه به گونه‏ اى خودسازى کرد که با اتمام ماه مبارک تأثیر و فواید آن در روح و جان افراد باقى باشد و اثر آن تا ماه رمضان سال بعد ماندگار باشد.

تهیه کننده: جناب آقای ترابی (معاون آموزشی)

تایید کننده: جناب آقای ابراهیمی (معاون پرورشی)

 

? اَللّهُــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَــرَج ?


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20