انواع بازی برای کودکان

بازی های اکتشافی:
این بازی ها سبب چالاکی و افزایش مهارت های حسی و حرکتی و تقویت سیستم عصبی کودک می شود.مانند:تخته تعادل هماهنگی مغز در استخر توپ،نقاشی با انگشت و کولاژ. (چیدن وسایلی روی یک تابلو تخته)
بازی های عاطفی-اجتماعی:
کودکان از طریق این نوع بازی ها احساسات ناکامی ها و اضطراب های خود را بیان می کنند. این امر سبب افزایش قدرت سازکاری آنها می شود و کودک مهارت هایی مانند:عزت نفس،اعتماد به نفس،خودآگاهی،استقلال،ارتباط موثر با دیگران همکاری و مسئولیت پذیری را می آموزد.این بازی ها شامل:بازی ها خیالی،سینی شن،ایفای نقش و داستان سازی می باشند.

بازی های ذهنی (هوشی):
کودک به کمک بازی های ذهنی از طریقدست کاری اشیا و تماس با آنها حقایق را کشف کرده و از این راه تجربه می آموزد. مانند:بازی با مکعب ها کارت های حافظه، دومینوها،سازه ها،ساختنی ها،مک ها مغناطیسی،دیوارک ها و بازی های کلامی.

– بازی درمانی چیست؟
روشی است که توسط آن کودکان می توانند مسائل خود را به دست خویش حل کنند.همچنین به کودک اجازه می دهد تا جهان را در مقیاس کوچک تر با دستان خود بسازد و تحت نفوذ درآورد.
– اتاق بازی درمانی: این اتاق باید ضد صوت دارای یک پنجره و فضای کافی برای بازی های پرجنب و جوش،باشد.کف آن مفروش باشد و یک آینه یک طرفه و یک دوربین فیلم برداری درحالت آرمانی،درآن وجود داشته باشد.
– اسباب بازی ها و مواد بازی:
خانه و خانواده عروسک ها تخت خواب و کالسکه و لباس های عروسک ها عروسک های پارچه ای شیشه شیر تلفن کتاب های داستان سازه ها لگو مگ های مغناطیسی کارت های بازی میز و صندلی کودک کیسه غله سینی شن گل رس انواع ماژیک و مداد ها کاغذ و چسب ظروف و کارد چنگال پلاستیکی سبد خرید وسایل نقلیه خرس پشمالو حیوانات مینیاتوری اهلی و وحشی دایناسورها در اندازه های مختلف وسایل پزشکی و ماسک های مختلف.
– حیوانات مینیاتوری:
هدف اصلی بازی با آن ها این است که به کودک امکان دهیم تا در مورد استنباطش از روابط شخصی خود و روابط دیگری که در خانواده وجود دارد به داستان سرایی بپردازد.شناخت کاملتری از موقعیت خود در خانواده بررسی روابط احتمالی آینده از دیگر اهداف بازی با این اسباب بازی ها است.

– کار با سینی شن:
به کودک فرصت می دهد تا داستان سرایی کند و در تخیل خود رویدادها و موقعیت های گذشته و کنونی را باز آفرینی کند.او در خلال این بازی نسبت به رویدادها به درک شناختی و کسب بینش می رسد و می تواند برای مسائل مختلف راه حل پیدا کند و بین دوگانگی ها هماهنگی برقرار کند.
– نقاشی،رنگ آمیزی و کولاژ:
این رسانه ها تمرکز بر خلاقیت دارد و کودک را به کاوش و آزمایش ترغیب می کند. به کودک اجازه میدهد تا با استفاده از تخیل و نماد پردازی افکار درونی احساسات و تجاربشان را بیان و منتقل کنند.کولاژ این فرصت را به کودک می دهد تا بین بافت و ساختار اشیا (پرها،خاک اره،پنبه)و احساسات و هیجاناتش ارتباط برقرار کند.
– مسافرت خیالی:
تکنیک بسیار قدرتمند است که برای فرایند مشاوره کودک،مفید و سودمند است. می تواند به کودک کمک تا با تجاربی که برایش دردناک بوده اند،ارتباط برقرار کند.به او امکان می دهد که با ناراحتی و درد درونی اش رابطه برقرار کرده و سپس از طریق فرآیند مشاوره با آن درد مقابله نماید.
– کتاب ها و داستان ها:
کتاب ها برای مقاصد آموزشی،بسیار مناسب هستند.خلق داستان،از نظر درمانی بسیار مفید است.کتاب برای کسب آگاهی در مورد مسائلی همچون:سوء استفاده جنسی،خشونت،خشم،جدایی،طلاق و مرگ،استفاده می شود.

– بازی های دیگر:
1- تکنیک زنگ ساعت: برای کودکانی که دارای مشکلات کنترل تکانه،رفتار برون ریزی،عدم عزت نفس (کودکان پیش فعال)مناسب می باشد.
2- دور ریختن احساسات بد
3- جاسوس و دزد
4- بادکنک های احساسی

– ویژگی های مطلوب مشاوره کودک:
1- همساز و همخوان با کودک باشد.
2- با کودک درون خود در تماس باشد
3- پذیرا بودن
4- عدم وابستگی عاطفی

تهیه کننده: سرکار خانم جلیلی (آموزگار پایه سوم)

تایید کننده: سرکار خانم مددی (معاون آموزشی)

? اَللّهُــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَــرَج ?


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20